Iešana pie ārsta – 21.04.2004

Diena: Bez baltā halāta!

Ejot pie ārsta, bērni visvairāk baidās no spožiem instrumentiem un liekuļošanas

Pēc potes, ko Kamilla pārcieta bez asarām, pediatrs kā parasti gribēja viņai uzdāvināt konfektes, taču jutās samulsis un nelaimīgs, atklājot, ka tās beigušās. Atvainojies viņš apsolīja meitenīti pacienāt nākamajā vizītē. Izlasot vienu no populārajām Karolas Depitiņjī grāmatiņām par Kamillu Pie ārsta, meita lepni iesaucās: mans dakteris Zālītis arī dod končas un uzlīmītes! Pozitīva pieredze ar bērnu ārstiem nav retums. Par progresīvu attieksmi un neskaitāmām sīkām, labām viltībiņām, ko ārsti sadomā, lai novērstu bērna uzmanību no sāpēm un ļautu viņam justies komfortabli, atzinīgi izsakās daudzi vecāki. Aprīlī Cēsu kultūras namā notika akcija Lācīša ķepainīša slimnīca. Bērni tika aicināti nākt ar savām mantiņām, kurām topošie mediķi veica potes, šūšanu un dažādas citas ārstēšanas metodes, ar mērķi kliedēt bērniem bailes no vizītes pie ārsta. Projekta koordinators, Rīgas Stradiņa universitātes Medicīnas fakultātes students Pauls Auce stāsta, galvenais secinājums — bērniem vajag izskaidrot, ko un kāpēc viņiem darīs, tad arī zūd bailes un sasprindzinājums. Sākumā mazie izturējušies piesardzīgi, visvairāk — pret improvizētās ķirurģijas nodaļas instrumentiem. Ar bažām bērni gaidījuši, ko nu ārsti darīs. Ar interesi sekojuši līdzi rotaļlietu operācijai, ģipša uzlikšanai, pēcāk palūguši marles gabaliņu un kopā ar ārstiem spēlējušies.

Kā stāsta pediatri un zobārsti paši, parasti visgrūtākā ir pirmā, iepazīšanās reize, kad bērns nezina, ko ārsts darīs un kā ar viņu saprasties. Galvenais ir uztvert bērnu kā līdzvērtīgu, nelišķēt un nestāstīt muļķības (piemēram, ka nemaz nesāpēs), kā arī izstāstīt kā pieaugušam visu, ko tagad darīs. Visi aptaujātie ārsti atzina — ja bērns ir ļoti niķīgs, kam iemesls var būt gan neizgulēšanās, gan strīds ar vecākiem pirms tam, vispareizāk ir vizīti atlikt uz citu reizi — protams, ja to atļauj bērna veselības stāvoklis.

Ļaut bērnam iedzīvoties

Veselības centra 4 pediatre Vizma Meikšāne uzskata, ka svarīgi ir, lai vecāki īpaši vizītes laikā nebūtu satraukušies un būtu pārliecināti, ka vizīte ir patiesi nepieciešama. “Pirmām kārtām bērns skatās, kā reaģē mamma. Ja viņai dreb rokas, bērniņu apskatei izģērbjot, tad ir skaidrs, ka nekas nesanāks,” teic ārste. Ja mamma nav satraukusies, bērns piecu, desmit minūšu laikā iedzīvosies un ar viņu visu varēs ļoti labi sarunāt, atzīst aptaujātie pediatri un zobārsti. Bobota centra pediatrs Edgars Mednis atgādina, ka vecākiem ļoti jādomā līdzi, ko mājās par runā medicīnu un vizīti pie ārsta. Pieaugušajiem varbūt šķiet, ka bērns negācijas nedzird, bet pēcāk vizītē pediatrs sajūt — visu bērns ir uztvēris un dzirdējis!

V. Meikšāne: “Bērns vizītes laikā slēpjas no tā vien, ka viņam pievērš uzmanību. Ja vaicā: kā tevi sauc, bērns neatbild. Viņam vajag mazu laiciņu, lai aprastu ar situāciju, un tad ārsts var sākt kontaktēties.” Ģimenes ārste Ilze Aizsilniece teic, ka pusotra, divu gadu vecumā bērnam ļoti nepatīk, ja viņam pieskaras. “Šajā periodā bērns sāk sevi apzināties kā individualitāti, un viņam nepatīk, ja pieskaras, izmeklē. Pat zīdainītis pēc sešu mēnešu vecuma apvainojas, ja viņu izģērbj un nogulda.” Tāpēc ārste vienmēr uzmanīgi pavēro, kādā pozā bērnam izmeklēšana ļoti nepatīk, un cenšas bērnu izmeklēt, kā viņam ērtāk. E. Mednis pat atzīst, ka viens no sarežģītākajiem vizīšu momentiem ir izmērīt zīdaini. “Viņu jāizģērbj un jānogulda, turot taisni nostieptas kājiņas, emocionāli tā nav patīkama sajūta,” teic ārsts. Ar lielākiem bērniem ir vieglāk, jo ar viņiem var sarunāties, izskaidrot, kas un kāpēc tiek veikts.

I.Aizsilniece teic — lai saprastos, bērnu, arī zīdainīti, jāuztver kā individualitāti. “Bērns ļoti labi jūt, ja ārsts ir uzspēlēts. Varbūt pieaugušajam var samelot, bet bērnam — nekad! Bērns intuitīvi visu jūt un neuzticas, ja ārsts spēlē.” I.Aizsilniece savā praksē pat izmanto paņēmienu — izstāstīt zīdainim, ko tagad darīs, uzskatot, ka viņš stāstīto uztver. Ineses Priednieces Zobārstniecības klīnikas zobārste Ieva Puhevica, ar kuru bērniem ir ļoti labs kontakts, teic — ja bērns pirmoreiz pie zobārsta atnāk bez sāpēm, ar viņu nodibināt kontaktu ir viegli — jāizstāsta, ko zobam darīs, un godīgi jāpasaka, ka mazliet arī sāpēs.

Pūš vējdzirnavas, dāvā uzlīmes

Pieņemšanas un izmeklēšanas telpām ir liela nozīme, atzīst ārsti. Mantiņas un iekārtojums mierīgos, gaišos toņos ir vienkāršākais, taču iedarbīgākais paņēmiens, kā nelikt bērnam sabīties, saspringt. E. Mednis teic, ka vizītes laikā nelieto balto halātu, lai bērnu lieki nesatrauktu.

“Visvairāk bērniem nepatīk spīdīgie instrumenti,” novērojusi V. Meikšāne. Viņa vizītes laikā mēdz noņemt “klausulei” galiņu un dot to bērnam spēlēties. Ar instrumentu “izmeklējot” rotaļlietas, mammu, zvēriņu, kas attēlots uz bērna drēbēm, bērns parasti aizraujas un ļauj izmeklēt arī sevi pašu. Tā kā viens no grūtākajiem momentiem ir izklausīt bērnu, V. Meikšāne atklājusi, ka var likt viņam pūst vējdzirnaviņas. E. Mednis, kura pacientiem visvairāk nepatīk rīkles apskate, teic: “Ja nevaram draudzīgi sarunāt, bet atlikt nav iespējams, jārīkojas ātri. Noteikti arī — maigi, citādi nākamajā reizē bērns vairs šurp nenāks.” Gan V.Meikšāne, gan I.Aizsilniece atzīst, ka bērnus ne tik daudz satrauc tas, ka sāpēs, bet — ka viņu turēs un aiztiks. Piemēram, nepatīkama, kaut arī nesāpīga ir deguna dobumu tīrīšana, kur bērnu jānogulda un jāpietur. Potes tagad ir ātras un nesāpīgas. V. Meikšāne ievērojusi, ka bērniem ļoti patīk neparastas lietiņas, viņa procedūras laikā dod pētīt smilšu pulksteni. Zobārste Ieva Puhevica atzīst, ka bērniem patīk krāsainās plombas un uzlīmītes, ko var dabūt pēc vizītes. Tad viņi esot gatavi nākt vēl. Mantiņas, mini dāvaniņas un attieksme kā pret sev līdzvērtīgu cilvēku, kuram visu var izskaidrot, bērnam rada pārliecību, ka forši var būt ne tikai kino, teātrī un lielveikalā, bet arī pie ārsta.

Anda Burve, “Diena”, 21.04.2004

Copyright © LETA

Jautājumi / Atbildes

Ar prieku atbildēsim uz visiem jūs interesējošajiem jautājumiem. Lūdzu norādiet savu vārdu, e-pastu, un jautājumu vai problēmas aprakstu. Atbildi nosūtīsim uz norādīto e-pastu. Ja vēlaties saņemt atbildi nekavējoties, lūdzu sazinieties ar mums izmantojot lapas augšā norādīto kontaktinformāciju.

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>